شما اینجا هستید : خانه  »  دانلود فیلمدانلود فیلم ایرانیدانلود فیلم های ایرانی جدید   »   دانلود فیلم ایرانی سیب و سلما

دانلود فیلم ایرانی سیب و سلما

دانلود فیلم ایرانی سیب وسلما

دانلود فیلم ایرانی سیب وسلما با لینک مستقیم

(در صورت نارضایتی صاحب اثر لینک دانلود حذف می شود)

دانلود فیلم ایرانی سیب وسلما

نام فیلم : سیب و سلما
ژانر :اجتماعی ،خانوادگی ،ماجراجویی
کارگردان : حبیب الله بهمنی
نویسنده : سیدناصر هاشم زاده
بازیگران : هادی دیباجی ,سوگل قلاتیان ,جعفر دهقان ,اسماعیل خلج ,بهروز بقایی , داوود فتحعلی بیگی , محمدعلی سلیمان تاش ,زویا امامی
محصول کشور : ایران
سال تولید : ۱۳۹۰
زبان : فارسی
کیفیت : بالا
خلاصه داستان :سیب و سلما داستان طلبه جوانی است که سیبی را می خورد و پس از خوردن سیب به دنبال مالک اصلی آن و طلب رضایت از او و حلال کردنش بر می آید. …

توضیحات بیشتر درمورد فیلم ایرانی سیب وسلما

 فیلم سینمایی “سیب و سلما” که حبیب‌الله بهمنی آن ر ا در ژانر معناگرا ساخته است و امسال برای اولین بار، در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد، نمایش ویژه‌ای نیز در مجمع هنرمندان خراسان در پردیس سینمایی ملت تهران داشت.

در این مراسم حبیب‌الله بهمنی؛ کارگردان، مهدی عظیمی‌ میرآبادی؛ تهیه‌کننده، ناصر هاشم‌زاده؛ نویسنده و هادی دیباجی؛ بازیگر نقش اول فیلم حضور داشتند و بعد از اکران فیلم جلسه نقد و بررسی آن انجام شد.

در خاتمه مراسم نیز، لوح تقدیر مجموعه هنرمندان خراسان توسط مهدی یمینی؛ مدیر‌عامل مجمع، به عوامل “سیب و سلما” اهدا شد.

 حضور جعفر دهقان در فیلم سینمایی “سیب و سلما” قطعی شده و پیش‌تولید این فیلم به تهیه کنندگی مهدی عظیمی میرآبادی همچنان ادامه دارد.

جعفر دهقان پس از مدتها دوری از سینما با “سیب و سلما” به پرده سینماها باز می گردد.از جمله نقش آفرینی های این بازیگر می توان به فیلم های سینمایی “پرواز در شب”، “بلمی به سوی ساحل”، “عملیات کرکوک”، “حماسه مجنون”، “حمله به اچ۳”، “یک شب، یک غریبه”، “بوی پیراهن یوسف”، “مریم مقدس”، “صنوبر” و همچنین مجموعه های تلویزیونی “مردان آنجلس” و “یوسف پیامبر” اشاره کرد.

تاکنون حضور محمدرضا سکوت مدیر فیلمبرداری، محمود محمدطائمه مدیر تولید، محمدهادی فدوی طراح صحنه و لباس، کوروش علیزاده طراح چهره پردازی، بهرام دانایی‌زادگان مدیر تدارکات، یاسمین ریزان منشی صحنه، پرنیا کاظمی پور دستیار اول کارگردان و برنامه ریز، رضا زارع دستیار دوم کارگردان، زهرا فخری هماهنگی، مرتضی کریمی و مصطفی عبدلی دستیار تدارکات، جهانگیر فتحی و علی بابوند حمل و نقل و محمدناصر احدی مدیر روابط عمومی و تبلیغات در این پروژه قطعی شده است و کار انتخاب بازیگر برای این فیلم همچنان ادامه دارد.

 بعد از فیلم هایی همچون زیر نور ماه، پا برهنه در بهشت، طلا و مس و آثاری دیگر این بار قرار است از چه منظری به این صنف تاثیر گذار در جامعه ایرانی پرداخته شود. طلا و مس در دوره قبل جشنواره با همه ضعف و قوت هایش توانست خاطره خوبی در ذهن منتقدان و مردم بگذارد و حالا نوبت حبیب الله بهمنی بود تا با سیب و سلما قدمی دیگر در این مسیر بردارد و طعم شیرین طلا و مس را در ذائقه تماشاگران تکرار کند.
سیب و سلما داستان طلبه جوانی است که سیبی را می خورد و پس از خوردن سیب به دنبال مالک اصلی آن و جلب رضایت او می گردد. بهمنی که پس از ده سال دوباره رو به سینما آورده اثری با مضمون اخلاقی و موضوع حق الناس را در آخرین روزهای باقیمانده به دبیرخانه بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر می رساند و در بخش مسابقه سینمای ایران به نمایش گذاشته می شود. با توجه به شخصیت کارگردان، آثار و نوع تفکر او توقع مان غیر از این فیلم چیز دیگری نبود اما به هر حال شخصیت او برای تولید اثری با فرم و محتوای قوی کفایت نمی کند و صرف استفاده از ریتم آرام، نماهای زیبای طبیعت، انتخاب سوژه ای اخلاقی و مرتبط با احکام دین و یا قرار دادن طلبه به عنوان شخصیت اول، اثر مطلوب را نتیجه نمی دهد. پس نخست آنکه سیب و سلما جدای از موضوع و کاراکتر نیاز به فیلمنامه ای قوی دارد تا بتوان آن را در زمره فیلم های خوب جشنواره جای داد و بعد ادعا کنیم که فیلم معنویت گرا است و می تواند به عنوان الگو مطرح شود. اساسا تا وقتی فیلم سر و شکل سینمایی و هنری نداشته باشد کمی سخت است درباره پیام ها و جزئیات آن قضاوت کنیم. در همین جشنواره بیست و نهم شاهد فیلم جدایی نادر از سیمین ساخته اصغر فرهادی بودیم. فیلمی که علی رغم فضای آن، ریتم تند و یا موضوع اجتماعی اش به شدت اخلاق مدار بود و نوع ساختار آن در ادامه فیلم قبلی کارگردان (درباره الی…) درباره سوژه هایی اخلاقی بود که به واقع جهشی در روند فیلمسازی ایرانی محسوب می شود. در این فیلم موضوعات صداقت، گذشت، تردید و پایبندی به اعتقادات که هر کدام مقوله ای مهم در آموزه های دینی ما هستند را به شیوه ای سینمایی در پلان های فیلم نهفته است و البته می دانیم نگاه کارگردان قطعا ناظر به مسائل دینی نیست و صرفا مباحث اخلاقی و چالش های پیش روی آدمی را طرح می کند اما به دلیل مناسبت با بحث ما که چگونه این نکات به شکل هنری ارائه می شود قابل بررسی است. شاید نگاه نسبی صاحب اثر به اتفاقات، عدم ارائه الگویی اخلاقی در رفتار روزمره انسانها و روابطشان با هم و همچنین عدم قضاوت قطعی در داستان بتواند اصلا تفکر سکولار را نتیجه دهد که می توان درباره وجود و عدم چنین مطلبی در مجالی دیگر سخن گفت. فیلمنامه خوب و کارگردانی بی نقص فرهادی موجب شده تا بیننده خود را در تک تک صحنه های فیلم به جای شخصیت ها احساس کرده، همذات پنداری کند و در نهایت تصمیم بگیرد. پایان بندی فوق العاده جدایی نادر از سیمین هم به مانند دیگر فیلمنامه های فرهادی موجب غافلگیری بیننده می شود تا به تعداد آنان قضاوت های متفاوت صورت گیرد و هر کس بر اساس ذهنیت و جهان بینی خود درگیر سرانجام آن شود. و اما سیب و سلما هم با توجه به اینکه موضوعی اخلاقی را دستمایه قرار داده و طبیعتا تاثیر این مبحث اخلاقی در اجتماع زیاد است می توانست جذاب، هنری و مخاطب پسند باشد که متاسفانه دچار نقصان هایی است و فیلم موفقی ارزیابی نمی شود. این اثر از نظر فضا و اتمسفر موجودش در زمره فیلم هایی همچون رنگ خدا (مجید مجیدی) و یک تکه نان (کمال تبریزی) قرار می گیرد که طبیعتا باید شخصیت پردازی و روایت پر کششی داشته باشد. اما از شخصیت طلبه (صادق؛ با بازی هادی دیباجی) گرفته تا رویاهای سلما (با بازی سوگل قلاتیان) همگی نیاز به توضیح و توجیه دارد چون جایگاه شان در داستان به خوبی مشخص نیست. فیلمنامه بر اساس ایده ای از جهانگیر الماسی نوشته شده و در سراسر فیلم تاکیدش بر این است که بگوید همواره حرام خواری از کم شروع می شود. سوژه ی حلالیت طلبی برای خوردن یک سیب شاید به تنهایی جذاب باشد اما برای یک اثر سینمایی بلند بدون ترسیم موقعیت ها و داستان هایی فرعی کافی نیست و خرده روایت هایی لازم است تا فضای داستان را از یک دستی خارج کرده و به جذابیت و کشش موضوع فیلم بیفزاید. اگر رویارویی طلبه با سلما به رابطه ی عاشقانه ای منجر می شد می توانست زمینه تردید طلبه را فراهم کند تا در برزخ رعایت دستور الهی و رسیدن به سلما بماند و موجب پویایی و عمق داستان شود. از همین رو سراسر فیلم سرشار از اتفاقاتی است که عمدتا نامفهوم و بی ربط است و جایگاه مشخصی ندارند.
برای نمونه گفتگوی صادق با پدر و مادرش و اظهار ناراحتی از هجرت به شهر برای تحصیل علم دین، سکانس آزار دادن فروشنده کنار جاده توسط چند جوان، افتادن تصادفی سیب و خوردن آن توسط صادق بدون اطمینان از حلیتش، ملاقات باغبان و همسرش و دیالوگ باغبان، دیالوگ های غیر منطقی و بدون مقدمه سلما درباره عجیب بودن صادق، اختلاف بدون دلیل جلال (عموی سلما با بازی جعفر دهقان) و برادر مرحومش، تکرار آیه الیس ا… بکاف عبده (چهار بار)، عصبانیت بی مورد سلما در برخورد با صادق، قرآن خواندن صادق، گم شدن غیر منطقی سلما، رویای صادق پس از گم شدن سلما و همچنین اتفاقات دیگر همه و همه موجب شده فیلم سطحی و شعار زده از آب درآید. قطعا روابط منطقی، علی و معلولی می توانست بر جذابیت اثر افزوده و در انتقال پیام فیلم موفق تر عمل کند.
موضوعی دیگر که به بهانه فیلم سیب و سلما قابل بررسی است شخصیت طلبه فیلم است. در سیب و سلما هم مانند دیگر آثار با این موضوع، دوباره شاهد طلبه ای شهرستانی، با تحصیلات اندک و شخصیتی منفعل هستیم و به عبارتی همان طلبه فیلم های زیر نور ماه، خیلی دور خیلی نزدیک، لطفا مزاحم نشوید و طلا و مس را می بینیم که عمدتا انسانهایی ساده و سر به زیرند و محدوده فکری شان از یک سری مسائل و احکام شرعی و برخی مسائل پیش پا افتاده و عرفی فراتر نمی رود. این نوع تصور از روحانیت و طلبگی در این نوع آثار عمدتا ریشه ها و دلایلی دارد.
یکی از مهمترین دلایل مقابله با ذهنیت بخشی از جامعه است که طلبه ها را انسانهایی جدای از اجتماع، تافته جدا بافته، منفعت طلب و مصلحت اندیش دانسته و بر این باورند که عمدتا طلبه ها به دنبال طلب علم هستند و غم روزی و تامین زندگی ندارند. از همین رو سفره شان از دیگر اقشار و اصناف جامعه جداست. آثار تولید شده برای آنکه اثبات کنند طلاب می توانند مانند بقیه افراد جامعه خوب مطلق و بد مطلق نباشند وارد زندگی خصوصی آنها شده و از آنجا که بیننده کمتر این مسائل را به چشم دیده برایش جذابیت دارد. برایش جالب است وقتی می بیند طلبه ای به همسرش مهر می ورزد و می گوید دوستت دارم و یا به فرزندش اجازه می دهد موسیقی گوش کند. برایش جالب است وقتی می بیند طلبه دچار تردید می شود و یا به دختری علاقمند می شود.
همین عرفی شدن روحانیت در سینما برای دفع برخی ذهنیت ها موجب شده تا به درون مایه های تکراری برسیم و از سطح فراتر نرویم. آیا واقعا عمده ی طلبه های ما انسانهایی منفعل در اجتماع هستند یا برعکس در زمینه ها و موقعیت های مختلف تاثیرگذارند و نقش های مختلفی را می پذیرند؟ آیا نمی توان شخصیتی را محور داستان قرار گیرد که نماینده روحانیت عالم، عامل، مهربان و صمیمی، تاثیرگذار و به دور از اسم و رسم باشد؟ آیا ممکن نیست از این دایره تکرار در ترسیم چهره روحانیت خارج شد؟ یقینا ظرایف و جزئیاتی در رفتار و سلوک روحانیون وجود دارد که از ظرفیت و ظرافت های تصویری برخوردار بوده و می تواند دستمایه فیلمنامه نویسان ما قرار گیرد تا قدری از این کلیشه ها فاصله بگیرند.
تماشای سیب و سلما تداعی روند گذشته و ما دوباره از همان زاویه دید فیلمسازان قبل به این اشخاص نگاه می کنیم. طلبه ای را می بینیم که هنوز در ابتدای راه است و در جایی می گوید: «من در آن حد نیستم که موعظه کنم (منبر بروم)». اما با این حال کارگردان در جلسه نقد و بررسی فیلم طلبه را آرمانی دانسته و قائل است که او می تواند به عنوان الگویی برای دیگر طلاب مطرح باشد و تمام کسانی که در طول تاریخ مؤثر بودند از این جنس طلبه‌ها بودند.
اگر رعایت حلال و حرام توسط طلبه برای سازنده فیلم خیلی مهم جلوه کرده اتفاقا در حدیثی از امام صادق علیه السلام خطاب به یکی از یاوران و شیعیان نزدیک خود آمده است: کار بد از هر کس بد است، از تو بدتر است و این به جهت نسبتی است که با ما داری. درباب خواندن قرآن و مسائل دیگر هم این مطلب صدق می کند. اما اگر سازنده به دنبال اثبات بخش دیگری از شخصیت صادق است و آن حالت عرفانی و ماورایی اوست که باید بگوییم در این زمینه بسیار ضعیف و بی رمق ظاهر شده و نه مقدمه و نه موخره ای برای آن تصویر کرده است و همه را مخاطب باید حدس بزند.
در مجموع سیب و سلما از نداشتن فیلمنامه ای قوی و درامی پخته و پر جان برای شخصیت پردازی طلبه و ارائه مفاهیم اخلاقی رنج می برد.
جالب است که در جشنواره بیست و نهم شاهد فیلمی دیگر از کارگردان صاحب سبکی بودیم که به نوعی پیشتاز در این عرصه است که با زیر نور ماه تابو شکنی کرد و تا امروز همواره سعی کرده در آثارش تصویری واقعی و ملموس از طلاب و روحانیون ارائه دهد. در آخرین اثر میرکریمی یه حبه قند چهره ای کاملا متفاوت و امروزی از یک روحانی را می بینیم. داستان فیلم درباره خانواده ای یزدی است که پس از مدتها به بهانه ازدواج دختر کوچک خانه به نام پسندیده (با بازی نگار جواهریان) دور هم جمع می شوند. یکی از دامادهای خانواده روحانی است (با بازی فرهاد اصلانی) که ظاهری مثل روحانیون سنتی و اصیل دارد اما رفتار، تصمیم و سخنانش از جنس برخی روحانیون امروزی است که اهل مسامحه و عرفی گرایی پنهانی هستند. او فقط در یک پلان از فیلم برای خواندن نماز میت ملبس می شود و در مابقی زمان فیلم با لباس شخصی است. این نوع از روحانیون ظاهر را کاملا حفظ کرده و هر کس با آنها برخورد می کند تصورش این است که حاج آقا کوه علم و تقوا است اما خود همان روحانی می داند که اگر طرفش سوالی از او بپرسد یا باید از حدیث لاأدری نصف العلم بهره ببرد و یا اینکه عالم و آدم را به هم ببافد و به شکلی دست به سرش کند و یا نهایتا به کتاب یا رساله رجوعش دهد. البته این حالت خوب ماجرا است برخی از همین بزرگواران اشکال را متوجه خود سائل می کنند که چرا این مساله را نمی دانی و موضوع عوض شده و طرف به کلی از خیر جواب می گذرد. روحانی در یه حبه قند تقریبا یکی از همین مصادیق است که کارگردان با ظرافت تمام او را به تصویر می کشد. درصحنه ای خطاب به مادر بزرگ که به دلیل آلزایمر تعداد رکعات نمازش بیشتر شده با اشاره می گوید سلام بده و وقتی از او می پرسند کم نخوانده باشد با حالتی تسامحی می گوید: ایشان کثیرالشک است اشکال ندارد. در جایی دیگر وقتی مسعود سوالات درسی اش را از روحانی می پرسد با توضیح اضافه از پاسخ دادن طفره می رود. روحانی بلد نیست برای آرام شدن زن دائی روضه بخواند و وقتی دامادها از او می خواهند نماز میت بخواند با حالتی مضطرب و گریان در گوشه ای مشغول حفظ قرآن و نماز می شود. موقع آوردن خنچه و عروس به داخل خانه تنها اوست که با موبایل فیلم می گیرد و در لحظه ورود میهمانان برای شام با صلوات شمار تعدادشان را می شمارد. در جایی درباره فینال جام جهانی می گوید فینال بدون برزیل و آرژانتین فینال نیست که همه اینها نوید حضور نوعی دیگر از روحانیون در فیلم میرکریمی را می دهد که کاملا ملموس، واقعی و امروزی است.
کارگردان در این فیلم با ترسیم فضای خانواده ای سنتی و به تصویر کشیدن لایه های ظریف از رفتار ایرانی اسلامی بستر روایت را فراهم می نماید. این بار همان تنهایی طاهره در به همین سادگی را در شخصیت پسندیده می بینیم که البته در میان خانواده ای شلوغ قرار گرفته است و باقی ماجرا. فیلم گرم و صمیمی است اما یک سوم پایانی فیلمنامه دچار افت می شود که صحبت از جزئیات و دیگر مسائل فیلم و فیلمنامه بماند برای فرصتی دیگر.
در پایان باید اذعان نمود که بهمنی مسیر رو به رشدی را پیش رو دارد و سیب و سلما می تواند مقدمه ای باشد برای تولید آثاری مهم و فاخر. به امید آن روزها.

دانلود فیلم ایرانی سیب وسلما دانلود فیلم ایرانی سیب وسلما دانلود فیلم ایرانی سیب وسلما دانلود فیلم ایرانی سیب وسلما دانلود فیلم ایرانی سیب وسلما دانلود فیلم ایرانی سیب وسلما

نظرات

  • نظرات پس از تایید مدیریت نمایش داده خواهند شد.
  • لطفا نظرات خود را بصورت فارسی تایپ کنید.
منتشر شده : ۰ در حال بررسی : 0