شما اینجا هستید : خانه  »  دانلود فیلمدانلود فیلم ایرانیدانلود فیلم های ایرانی قدیمی   »   دانلود فیلم ایرانی بازی بزرگان

دانلود فیلم ایرانی بازی بزرگان

دانلود فیلم ایرانی بازی بزرگان

دانلود فیلم ایرانی بازی بزرگان با لینک مستقیم

(در صورت نارضایتی صاحب اثر لینک دانلود حذف می شود)

دانلود فیلم ایرانی بازی بزرگان

نام فیلم : بازی بزرگان
ژانر :اجتماعی ،خانوادگی ،
کارگردان : کامبوزیا پرتوی
نویسنده : کامبوزیا پرتوی
بازیگران : رزگار محمدامین ,رژان عمری ,شادی قاضی پور ,پوری فاطمه ,یونس آتشک ,علی مولایی ,ابراهیم عمری ,محمدابراهیم یوسفی
محصول کشور : ایران
سال تولید : ۱۳۶۹
زبان : فارسی
کیفیت : متوسط
خلاصه داستان :در پی تهاجم ارتش عراق و اشغال یکی از شهرهای کوچک مناطق مرزی غرب کشور، عده زیادی از اهالی شهر کشته می شوند و زنده ها با شتاب و در زیر بمباران، شهر را ترک می کنند. تنها تعداد کمی از جوانان برای مقاومت در شهر باقی می مانند. هنگام تخلیه شهر، مریم دخترک هفت هشت ساله، در اثر ضربه ای موقتاً بیهوش می شود و هنگامی که به هوش می آید، شهر توسط ارتش عراق اشغال شده است. در جریان سرگردانی های مریم در شهر، به نوزاد پسری که اتفاقی زنده مانده، برمی خورد و در همین حین با یونس پسرک ده یازده ساله ای که او نیز از جریان تخلیه شهر بازمانده و به مقاومت مسلحانه ادامه می دهد، آشنا می شود. آن دو به اتفاق تصمیم می گیرند جان نوزاد را نجات بدهند و در طی ماجراهایی به ناچار نقش پدر و مادر نوزاد را ایفا می کنند. در فضای وحشتبار شهر اشغال شده، مراقبت از او را برعهده می گیرند تا بالاخره به علت گریه و سر و صدای نوزاد، محل اختفای آنها توسط دشمن کشف می شود و عراقی ها خانه را به توپ می بندند. دخترک به همراه نوزاد به اسارت گرفته می شوند، اما با کمک یک سرباز مهربان و انسان دوست عراقی، جانشان نجات داده می شود و در محل مناسبی آزاد می شوند. دخترک نوزاد را فرزند خودش می داند و با او به دنبال سرنوشتشان راهی می شود، یونس نیز به همراه پیرهای بازمانده در شهر به اسارت عراقی ها درمی آید.

به گزارش خبرنگار مهر، این سینماگر از نیمه دهه ۶۰ که در زمینه نگارش فیلمنامه و کارگردانی را آغاز می کند تا اوایل دهه ۸۰ تمامی فعالیت های حرفه ای خود در عرصه سینما را به ژانر کودک اختصاص می دهد. این در شرایطی است که از اوایل دهه ۷۰ این ژانر به شدت با رکود و کاهش تقاضا مواجه می شود. اما این فیلمساز با اعتقادی راسخ کار خود را ادامه می دهد و به سبک خاصی نیز می رسد.

“ماهی” عنوان نخستین ساخته سینمایی پرتوی است که سال ۶۶ ساخته می شود. این فیلم نگاهی به یک اعتقاد ساده دارد. مادری که همسرش در زندان است از پسری می خواهد تا ماهی که برای سفره عید آورده از خانه بیرون ببرد، چون خوش یمن نیست. با بردن ماهی مرد به خانه بازمی گردد. سادگی موجود در بیان و قصه پردازی فیلم گام های نخست این کارگردان را محکم می کند.

وی دو فیلمنامه دیگر نیز در اختیار دارد که “خانه در انتظار” را منوچهر عسگری نسب و “شیرک” را داریوش مهرجویی سال ۶۶ جلو دوربین می برند. این اتفاق در شرایطی می افتد که مهرجویی متن بیشتر آثارش را خود به نگارش درآورده است. این دو فیلم نیز به همان سادگی اثر اول هستند. اما این بار فیلمنامه نویس به مسائل و موضوع هایی توجه می کند که به اتفاقات و شرایط روز نزدیک است.

در این سال شعله های جنگ تحمیلی همچنان برافروخته است. همین مسئله موجب می شود “خانه در انتظار” به طور مستقیم مضمونی دفاع مقدسی داشته باشد و “شیرک” که قصه کمک یک نوجوان برای کشتن گرازهای مهاجم است، به طور تلویحی به مسئله مبارزه با دشمن بعثی اشاره کند. اشاره ای لطیف و داستانی که برای مخاطب فیلم قابل فهم است.

پرتوی سال ۶۷ فیلم سینمایی “گلنار” را می سازد. این فیلم با استفاده بازیگر زنده و نقش پردازانی که پوشش حیوانات بر تن دارند به خاطر برخورداری از موسیقی متن بسیار پرتحرک، طراحی صحنه و لباس ایجادکننده جذابیت بصری و فیلمبرداری حرفه ای در برقراری ارتباط با مخاطب عام و خاص به موفقیت می رسد.

فیلمساز در این اثر کمی از فضای آثار خود جدا می شود و به سمت استفاده از فانتزی و خیالپردازی کودکانه رو می آورد. همین مسئله موجب می شود ساختار فیلم نیز با مضمون هماهنگ شود و اثر به مفهوم واقعی برای کودکان ساخته شود. این فیلم یکی از آثار ماندگار عرصه کودکان و نوجوانان در کشور است که با استقبال گیشه ای خوبی نیز مواجه شد.

تجربه موفق ساخت “گلنار” باعث می شود این کارگردان دو سال بعد فیلم “گربه آوازخوان” را ارائه کند. این فیلم با استفاده از شیوه عروسکی ساخته می شود، اما به کارگیری موفق از مولفه های موسیقی متن، فیلمبرداری و طراحی صحنه و لباس باعث می شود فیلم نمایش موفق جشنواره ای و عمومی به نسبت خوبی را پشت سر بگذارد. استفاده از فانتزی و قصه ای ساده در این اثر مشهود است.

سال ۶۹ این کارگردان بار دیگر سراغ مضمونی برگرفته از دفاع مقدس می رود و فیلم “بازی بزرگان” را ارائه می کند. این اثر سینمایی شرح مبارزه و فرار یک دختر و پسر نوجوان پس از بمباران و حمله نیروهای بعثی به یکی از روستاهای مرزی کشور است. تلاش آنها برای نجات یک نوزاد محور اصلی داستان می شود. این تلاش هر چند برای آنها بازی است، اما در نگاه مخاطب دفاع از جان و کشور محسوب می شود.

بازیگردانی بسیار خوب پرتوی در کنار استفاده حرفه ای از جلوه های ویژه باعث می شود اثر تاثیر زیادی روی مخاطب بگذارد و بخشی از مفهوم دفاع مقدس در برابر دشمنی بی رحم را به تصویر بکشد. این فیلم از جشنواره فیلم دفاع مقدس لوح تقدیر به خاطر بازی دختر نوجوان را به دست می آورد.

پرتوی با نگارش فیلمنامه “برخورد” در ژانر اجتماعی نخستین تجربه فعالیت خود را از سر می گذراند. این فیلم که سال ۷۰ به کارگردانی سیروس الوند جلو دوربین می رود، نگاهی به یک تصادف غیرعمدی و کشته شدن یک مرد دارد که در نهایت با از خودگذشتگی پسر عموی جوانی که به خاطر این تصادف به زندان افتاده همه چیز به خوبی و خوشی پایان می یابد.

این اثر با آنکه به سمت سینمای حادثه ای تمایل پیدا می کند و درگیری هایی که به خاطر تلاش پدر جوان دربند و برادر مردی که در تصادف کشته شده پیچیدگی هایی را در قصه به وجود می آورد، اما بیش از اندازه طولانی می شود و پایان بندی قصه با آنکه به اهمیت مسئله ایثار و از خودگذشتگی اشاره دارد، تاحدودی غلوآمیز مطرح می شود و انگار فیلمنامه نویس دنبال راهی می گردد تا مبادا بیننده ناراحت از سالن سینما بیرون برود.

این سینماگر سه سال بعد یعنی سال ۷۳ با تولید “افسانه دو خواهر” به عرصه کارگردانی بازمی گردد. این اثر که در ژانر کودکان قرار دارد بر اساس ساختار و مضمون قصه های قدیمی ایرانی ساخته می شود و مسئله توجه نوجوانان به مسایل اطراف شان و جلوگیری از فریب خود را به صورت تلویحی مطرح می کند. البته در این فیلم مولفه های موفق ساز سینمای این کارگردان رعایت نمی شود و به همین خاطر از نظر کیفیت و مخاطب پسندی فاصله زیادی با ساخته های قبلی او پیدا می کند.

نظرات

  • نظرات پس از تایید مدیریت نمایش داده خواهند شد.
  • لطفا نظرات خود را بصورت فارسی تایپ کنید.
منتشر شده : ۰ در حال بررسی : 0