دانلود فیلم ایرانی تجریش ناتمام
دانلود فیلم ایرانی تجریش ناتمام
دانلود فیلم ایرانی تجریش ناتمام با لینک مستقیم
(در صورت نارضایتی صاحب اثر لینک دانلود حذف می شود)
نام فیلم : تجریش ناتمام
ژانر :اجتماعی ،خانوادگی ،
کارگردان : پوریا آذربایجانی
نویسنده : پوریا آذربایجانی
بازیگران : محمدرضا فروتن ,شقایق فراهانی ,افشین هاشمی ,شیرین یزدان بخش ,مینا احمدوند ,سیامک ادیب ,محرم بسیم ,سام حسابی
محصول کشور : ایران
سال تولید : ۱۳۹۰
زبان : فارسی
کیفیت : بالا
خلاصه داستان :دو دانشجو بعد از ۲۰ سال یکدیگر را پیدا می کنند، که سال های قبل علاقه هایی بین آنها وجود داشته و به نتیجه نرسیده است. انها تصمیم می گیرند دوستان قدیمی خود را پیدا کنند و…
اولین برنامه سینمایی «هفت» در ماه مبارک رمضان پس از یک هفته تاخیر با حضور دو تن ازعوامل فیلم «تجریش ناتمام» محمدرضا فروتن و پوریا آذربایجانی و دو تن از منتقدان سینمای ایران، رضا درستکار و علیرضا پورصباغ و کارگردان فیلم بر روی آنتن رفت.
پخش مجله تصویری هفت در ماه مبارک رمضان بهانهای شد تا سرمقاله این هفته برنامه با اتکا به حرمت این ماه و رعایت بسیاری اصول به طرح برخی موضوعات که با سینما و عوامل آن پیوند دارد بپردازد. درهمین راستا محمود گبرلو با بیان اینکه همه ما در تلاش هستیم در این ماه مبارک خود سازی را اصل قرار دهیم و هرچه بیشتر از رفتارهای ناپسند دور باشیم اذعان داشت: ورود به حریم خصوصی افراد گناه محسوب میشود و بر این اساس که حجاب سرفصل فرهنگ و اندیشه ما است باید در اندیشه پوشاندن گناه و خطای دیگران و نه جار زدن و سرک کشیدن به زندگی افراد برآییم.
وی افزود: در روایت اهل بیت و کتب مذهبی به ما توصیه شده است که تجسس در زندگی شخصی افراد از آنجا که به بدنام کردن انسانها در جامعه اسلامی و تباه کردن مردم ختم میشود، فعلی حرام به حساب میآید.
سردبیر هفت گفت: خوب است که به حرمت ماه رمضان یک بار دیگر در رفتارمان دقیق باشیم و بدانیم که فرهنگ و تفکر ما با جهان بینی دیگران فرق میکند.
گبرلو اظهار داشت: وقتی از انگیزهها و نیتها خبر نداریم چرا درباره پیوند دو انسان برای آغاز یک زندگی مشترک یاحضور در مجامع دائم قضاوت میکنیم و در مورد آنها حکم میدهیم.
وی در پایان بیان کرد: واقعیت این است که جامعه ما باورهای ریشه داری دارد که باید به آنها رجوع کرد تا به آرامش رسید و آرامش را به جامعه انتقال داد و باید در این ساعات دعا کنیم که خداوند از همه خطاها و لغزشهای ما بگذرد و به همه سینماگران ایرانی مسلمان عزت دهد و فروتنی و تواضع را در ما تقویت کند و ما را هر چه بیشتر به سوی نیک اندیشی و راست گویی، قناعت و مهر راهنمایی کند.
در این برنامه سینمایی هفت نیز آیتمهای مختلفی به فراخور دعوت میهمانان و از هفت تا هفت که آیتم ثابت برنامه محسوب میشود نمایش داده شد. این هفته نیز هفت میزبان افرادی بیشتری از اهالی سینما بود به گونهای که دو بخش گفتگویی را به همراه نقد فیلم در کنداکتور برنامه خود جای داده بود.
آذر بایجانی: تجریش ناتمام ادای دین به سینمای دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ است
در بخش ابتدایی گفتگوها، مجله تصویری هفت میزبان فیلم درحال اکران تجریش ناتمام و بازیگر و کارگردان آن؛ محمدرضا فروتن و پوریا آذربایجانی بود و به بحث و بررسی پیرامون این فیلم پرداخته شد.
پوریا آذربایجانی از کارگردانان جوان سینمای ایران پس از حضور در استودیو برنامه هفت در اظهارات اولیه خود به نام فیلم اشاره کرد و گفت: نام ابتدایی فیلم تجریش ناتمام، عاشقانههای ناتمام بود که در سال ۱۳۹۰ برای آن انتخاب شد ولی ممیزیها شامل اسم فیلم هم شد و نام فیلم تغییرکرد، به گونهای که با فیلم اول من نیز با نام روایتهای ناتمام نیز ارتباط اسمی پیدا کرد.
وی در نوع انتخاب بازیگر برای فیلم خود بیان داشت: زمانی که سناریو این فیلم را مینوشتم از ابتدا به محمدرضا فروتن فکر میکردم چرا که استاد عاشقانههای سینمایی ایران است و آن زمان بهترین انتخاب، ایشان بودند و در حال حاضر نیز با اکران فیلم مطمئن هستم که درست فکر کردهام. انتخاب شقایق فراهانی نیز که با پیشنهادی از سوی تینا پاکروان به من گفته شد نیز دیگر انتخابهای درست این فیلم بوده است و باید گفت که همه گروه به درستی سرجای خود قرار گرفته است.
آذربایجانی در ادامه گفتههای خود در بیان فاصله میان دو نسل از فیلمسازان گذشته و حال افزود: فاصله پیچیدهای میان این دونسل احساس نمیکنم و اگر مبنا را تجربیات خود قرار دهم باید بگویم که از تمام کارگردانان بزرگ ایران آموختهام که این نیزگاه با دستیاری در جوار آنها اتفاق افتاده است وگاه با تماشای فیلمهای آنها صورت گرفته است و من به عنوان یک کارگردان در حال حاضر مدیون این آموختهها هستم. اگرچه که نگاهی که فیلمسازان جوان دارند وام گرفته از سینمای روز جهان است اما یادگیری از کارگردان نسل گذشته هم در کنار آن وجود دارد چرا که تجریش ناتمام ادای دین به سینمای دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ است، سینمای شریفی که برخی آثار فاخر متعلق به آن دوران است.
این کارگردان جوان سینمای ایران در باب مخاطبان فیلم خود توضیح داد: تماشاگران این فیلم الزاما مخاطبان خاص نیستند. چرا که تجریش ناتمام با این دیدگاه ساخته شده است که هر آدمی با هر شغلی آن را ببیند با آن ارتباط برقرار کند اگرچه که برخی نشانهها نیز در آن وجود دارد که هر شخصی نمیتواند با آن همسو شود اما لباس عاشقانه قوی و شریفی تن این فیلم است که مخاطب عام میتواند با آن ارتباط برقرار کند.
وی در خصوص موضوع مخاطب و استقبال آنها از فیلمهای کمتر جدی و طنز گفت: اصولا در ۱۰ سال اخیر مخاطب را به گونهای تربیت کردهایم که قصد دارد با فیلمها سهل وممتنع برخورد کند که این لزوما بد نیست چرا که بخشی از کارکرد سینما را سرگرمی تشکیل میدهد اما اگر مخاطب را به سمتی برده باشیم که تنها به طنز توجه کند، شکل درستی نیست بلکه مخاطب باید در پی این باشد که پس از فیلم نیز قدری در باب موضوعاتی که گفته شده فکر کند.
فروتن:در سینمای حال حاضر فیلمنامههای خوب خیلی کم است
محمدرضا فروتن از دیگر مهمانان برنامه هفت در بخش اولیه گفتگوها بود که در ادامه صحبتهای پوریا آذربایجانی درباره حضور خود در فیلم تجریش ناتمام گفت: در ابتدا یک فیلمنامه خوب از پوریا آذربایجانی خواندم و پس از آن با یکدیگر گپ زدیم و متوجه شدم که با کارگردان جوان و با انگیزه و آگاهی کار میکنم که تجریش ناتمام نیز اثر ماندگاری است که در سینما کار شده است و لذت خاص خود را دارد.
وی در ادامه در بیان کار با کارگردانان جوان اظهار داشت: نسبتا زیاد در خدمت کارگردانان جوان بودهام که کار کردن با آنها لطف خاص خودش را دارد. چرا که کارگردانان جوان نظرات را میشنوند و پس از آن در راستای هدفی که دارند یا نظرات را میپذیرند و به کار میبندند یا انتخاب نمیکنند اما معمولا کارگردانان جوان ذهن بازی برای دریافت از هر سو و از هر چیزی دارند و در میان آنها «این است و جز این نیست» را کهگاه در کار با برخی کارگردانان حرفهای با آن مواجه میشویم که سعی در اثبات وجود خودشان دارند را نمیبینیم. گاهی اوقات افراد وقتی پختهتر و حرفهایتر میشوند غرورشان هم رشد میکند. در هر حال غرور، سرطان روح است و میتواند مانع از دریافت بسیاری از نظرها و آگاهیها شود.
فروتن در توضیح حضور خود در نقشهای کوتاه در برخی فیلمها گفت: دلایل مختلفی در این باره وجود دارد. بیشتر اوقات کارکردن با کارگردان اثر میتواند علت باشد. اما اینکه چقدر راضی بودهام یا دوست دارم به مواردی دیگری بر میگردد که باید گفت دوست دارم که در حال حاضر در سینمایی کار کنم که در آن فیلمنامههای خوب کار میشود که البته تعداد آنها نیز کم است.
وی ادامه داد: در ارتباط با فیلم ساختن بیشتر دغدغه فیلمسازی وجود دارد تا تحقیق و وسواسی در نوشتن و در نهایت ساختن آن باشد. اما ما نیاز به نیروهایی داریم که با دانش و آگاهی و پختگی بیشتر به فعالیت بپردازند.
فروتن نیز در پایان گفتههای خود در اشاره به استقبال مردم از فیلمهای کمدی و طنز بیان کرد: برخی فیلمهای کمدی هم ساخته میشود که در بردارنده نکتههایی است که سازنده است و در درون خود حرف دارد اما ما نیاز به فضاهای سالمی داریم تا مردمان خود را شادتر نگاه داریم و دغدغه حال حاضر مردم ما برای سینما رفتن این است که برویم خوش بگذرانیم نه اینکه به خرد خود اضافه کنیم و یا اینکه در این مسیر نگاه جدی تری به سینما وجود داشته باشد.
نقد فیلم پنج ستاره
نقد فیلم پنج ستاره، اولین فیلم بلند مهشید افشارزاده با حضور دو تن از منتقدان سینمای ایران، رضا درستکار و علیرضاپور صباغ از دیگر بخشهای ۲۱۶ برنامه سینمایی هفت بود که بینندگان را پای ثابت تماشای این برنامه نگاه داشت.
رضا درستکار در بیان نظرات خود درباره فیلم پنج ستاره در آغازین دقایق میزگرد نقد اظهار کرد: از آنجا که این فیلم اولین فیلم کارگردان آن است خوشحالی را موجب میشود که کارگردانی جدید با ایدههای جدید به سینمای امروز ایران اضافه شده است و جای خوشحالی بسیاری دارد که به فروش معقولی رسیده است و برای عوامل امتیاز مثبتی محسوب میشود. اما سینما هنر-صنعت است و از منظر هنری امتیاز لازم را ندارد.
وی ادامه داد: آشفتگی زیادی را در درام فیلم و حتی در فیلمنامه آن شاهد هستیم که از دیگر سو کهنگی در اجرا را باید به آن اضافه کنیم. مشکلات بسیاری در قصه دیده میشود اگرچه که روی موضوع حساسی دست گذاشته است اما فیلم پرداخت خوبی ندارد.
درستکار بیان کرد: اگرچه که این فیلم از لحاظ اقتصادی سرنوشت خوبی پیدا کرده است و به نقد این امکان را میدهد که با نگاهی روشنتر به آن بپردازد اما فیلم پنج ستاره فیلم کلیشهای بدون هیچ نگاه نوینی در مسائل اجتماعی و فرد است.
علیرضاپور صباغ از دیگر منتقدان حاضر در استودیو در ادامه صحبتهای درستکار اذعان داشت: رویکرد سینمای ایران نسبت به تودهها و طبقه فرو دست نگاه تقدیس وارانهای نبوده است اما زمانی که در فیلم نگاه تقدیس وارانهای به تودهها میشود از سوی مردم مورد استقبال قرار میگیرد. بنابراین از این منظر فیلم پنج ستاره را به سبب نگاه تقدیس وارانهای که به تودهها دارد را فیلم اجتماعی و ارزشمندی میدانم.
وی افزود: همه ملودرامهایی که ساخته میشوند کهنهاند. در نمایش نامههای شفاهی قرون وسطایی کهن، الگوهایی وجود دارد که در این فیلم هم به گونهای دیگر وجود دارد و این فیلم نیز مناسبتهای ملودرام را دارد.
در ادامه گفتگوهای نقد شب گذشته هفت درستکار با بیان اینکه اولین اصول فرم فیلم کارکرد تک تک عناصر است اظهار کرد: فیلم شروع میشود و شخصیتها دیده میشوند و هیچ کدام از مواردی که به اصول فرمی فیلم مرتبط است را نمیبینیم.
اما پرده نقد برنامه به عنوان بخش میانی هفت پایین کشیده شد و گفتگویی دیگر درآخرین بخش برنامه شب گذشته هفت بااحمدرضا گرشاسبی، کارگردان اینجا شهری دیگر است برپا شد.
در این گفتگو که بخش اعظم آن به ناراحتیها و نارضایتی احمدرضا گرشاسبی در ارتباط با ساخت فیلم ابوطالب از سوی وی پرداخته شد وی اشاره داشت: پیش از این گمان میکردم تنها مدیران هستند که مانع از ساخت فیلم میشوند و اجازه فیلمسازی را نمیدهند اما در حال حاضر متوجه شدهام که این گونه نیست بلکه برخی سینماگران هستند که بسیار تبحر دارند و برخی مسئولین را که شأنشان قوی نیست را تحت تاثیر قرار میدهند و آنها تعیین میکنند که چه کسی کار کند و چه کسی نه اما در هر حال فیلم اینجا شهر دیگری است نیز فیلمی بود که پس از پس گرفتن پروژه فیلم ابوطالب به من داده شد.
نظرات