شما اینجا هستید : خانه  »  دانلود فیلمدانلود فیلم ایرانی   »   دانلود فیلم ایرانی روز مبادا

دانلود فیلم ایرانی روز مبادا

دانلود فیلم ایرانی روز مبادا

دانلود فیلم ایرانی روز مبادا با لینک مستقیم

(در صورت نارضایتی صاحب اثر لینک دانلود حذف می شود)

دانلود فیلم ایرانی روز مبادا

نام فیلم : روز مبادا
ژانر :اجتماعی ،خانوادگی ،
کارگردان : فائزه عزیزخانی
نویسنده : فائزه عزیزخانی
بازیگران : هدیه تهرانی ,شیرین آقارضا کاشی ,ولی الله عزیزخانی ,وحید عزیزخانی ,مجید عزیزخانی ,سمیرا مدنی ,فرزانه گرایلی ,شانی عزیزخانی
محصول کشور : ایران
سال تولید : ۱۳۹۵
زبان : فارسی
کیفیت : بالا
خلاصه داستان :روز مبادا ساخته فائزه عزیزخانی است که اگر یک روز عزیزترین فرد خانه تصمیم بگیرد برود چه میشود؟میتوان تحمل کرد؟ بدون مادر زندگی چگونه میشود؟روز مبادایی که میگویند روزی است که مادر میخواهد از خانه برود و آنها را ترک کند..در مورد مادری است که تصمیم گرفته خانه ی خود را ترک کند و برود او حرفش را میگوید ولی کسی حرف او را باور نمیکند تا اینکه روزش فرامیرسد….

روز مبادا» یکی از درخشان ترین هاست. «روز مبادا» برای اولین بار در جشنواره سی و سوم فجر اکران شد.در زمان اکران فیلم در سالن اصحاب رسانه برج میلاد جمعیت کمی به تماشای فیلم آمده بودند، فیلمی که نه فیلمساز شناخته شده ای داشت و نه برخلاف سایر فیلم ها فهرست اسامی خیل عظیمی از ستارگان سینمای ایران را یدک می کشید، اما پس از پایان فیلم همان جمعیت اندک برای دقایقی به تشویق این فیلم خوش ساخت و دوست داشتنی پرداختند و بی اغراق از تماشای آن بسیار شگفت زده شدند، زیرا هیچ کس انتظار دیدن چنین فیلمی را از یک فیلمساز جوان و ناشناس نداشت. از مهم ترین و بارزترین ویژگی های فیلم سادگی آن است. فیلم بی آن که قصد خودنمایی داشته باشد داستانی سرراست را در قالب فرمی نوین و پسندیدنی روایت می کند. «روز مبادا» داستان دختری است که قصد دارد فیلمی بر اساس زندگی پرفراز و نشیب مادرش بسازد، مادری که خواب دیده به زودی خواهد مُرد. آنچه درباره فیلم حایز اهمیت است، فضاسازی ناب و باورپذیر کارگردان است. فضای کار به شدت واقعگرایانه است، آن قدر که گاه مخاطب مرز میان واقعیت و داستان را گم می کند و حتی برخی از تماشاگران که از پیش زمینه ساخت فیلم آگاهی ندارند ممکن است این گونه برداشت کنند که «روز مبادا» فیلمی در ژانر مستند یا مستند-داستانی است؛ در حالی که فائزه عزیزخانی کارگردان فیلم توضیح داده است کارش صد در صد بر اساس متنی از پیش تعیین شده و فیلمنامه ای مدون ساخته شده و به هیچ وجه بدیهه و مستند نیست. از بزرگ ترین امتیازات فیلم حضور یک نابازیگر برای ایفای نقش اصلی آن است، نقشی دشوار که به بهترین شکل ممکن ایفا شده است. «روز مبادا» فیلمی شخصیت محور است. شخصیت پردازی فیلم قوی است و پیداست که تک تک مونولوگ های مادر که خطاب به مخاطب (دوربین) ادا می شوند کاملاً فکر شده و ماهرانه نوشته شده اند، اما آنچه اعتبار این شخصیت پردازی ملموس را دوچندان کرده است بازی درخشان شیرین آقارضاکاشی در قالب نقش «مادر» است، بازیگری که به گفته خود تنها و تنها در فیلم های کوتاه دخترش نقش آفرینی کرده بود و بازیگری را نه به صورت آکادمیک، بلکه به صورت کاملاً غریزی دنبال کرده است. طبیعتاً نقش کارگردان در بازی گرفتن از یک نابازیگر و رساندن او به چنین مرحله ای از بازیگری را نباید نادیده گرفت. با این حال بازی آقارضاکاشی یکی از بهترین بازی های امسال جشنواره بود و اگر فیلم در بخش سودای سیمرغ حضور داشت مطمئنا این بازیگر به یکی از مدعیان دریافت سیمرغ بلورین تبدیل می شد. فیلم ژانر خانوادگی دارد و اعضای خانواده کارگردان نقش های اصلی آن را ایفا کرده اند. روابط میان آدم ها و اعضای یک خانواده از طبقه متوسط و سنتی اصلی ترین مضمون فیلم است. این روابط به شکلی کاملاً ناتورالیستی، بدون اغراق و بدون سانسور ترسیم شده اند و در عین سادگی کاملاً موشکافانه طراحی شده اند. «دوربین» که همان «کارگردان» است در قالب یک دانای کل در همه جای لوکیشن (خانه) حضور دارد و سرک می کشد تا اعضای خانواده و به عبارتی روابطِ خانوادگی را به یکدیگر متصل کند و در پایان حلقه های زنجیر روایت را تکمیل نماید. همان طور که گفته شد، «فضاسازی» فیلم از مهم ترین دلایل موفقیت آن است. طراحی لباس و صحنه از اصلی ترین بخش های کار است که به شکلی کاملاً ناتورالیستی و متناسب با نوع شخصیت آدم های قصه صورت گرفته است و با طبقه اجتماعی و موقعیت آن ها همخوانی دارد. از بخش های متفاوت کار، ورود هدیه تهرانی (در قالب شخصیت خودش) به فیلم است، تمهید جالبی از سوی کارگردان که البته در ریتم ناتورالیستی کار سکته ایجاد می کند. ورود هدیه تهرانی در عین جالب و خوشایند بودنش برای مخاطب (و خصوصاً مخاطبی که طرفدار این بازیگر است) موجب آن می شود که نوعی فاصله گذاری ناخواسته در فیلم ایجاد شود و مخاطب از فضای ملموسی که تا پیش از آن تجربه کرده است جدا شود. این که مادر چه طور هدیه تهرانی را پیدا کرده و به خانه اش دعوت می کند و هدیه تهرانی چگونه می پذیرد که به خانه آنها برود، فیلمنامه را بخواند و جلوی دوربین دختر که مدام تعقیبش می کند قرار بگیرد از «چرا»ها و «چگونه» هاییست که فیلمی با این فضا و این ژانر از پاسخ دادن به آن عاجز می ماند. گرچه نمی توان این مسئله را یک ایراد به شمار آورد اما لحظات حضور تهرانی در فیلم طوریست که انگار بخشی از یک فیلم دیگر به این فیلم پیوند خورده است! در پایان، مرگ نابهنگام پدر در حالی اتفاق می افتد که مخاطب هر لحظه در انتظار فوت مادر است و این انتخابی هوشمندانه برای پایان دادن به فیلم است. گرچه متأسفانه فیلمساز در مصاحبه مطبوعاتی جشنواره فیلم فجر عنوان کرد این اتفاق در واقعیت نیز رخ داده است و در زمان تدوین فیلم پدر او درگذشته. الصاق تصاویر خاکسپاری پدر به فیلم موجب می شود که مخاطب رودست بخورد و با پایانی غیرمنتظره مواجه شود. فائزه عزیزخانی شاگرد عباس کیارستمی بوده است. برخی آثار و مؤلفه های سینمای کیارستمی در «روز مبادا» دیده می شوند، اما این فیلم به طور کلی فیلمی متفاوت و مستقل است که در عین وفاداری به سینمای کیارستمی نوآوری ها و تازگی های خود را هم دارد و این امر نشان از هوشمندی فیلمساز جوانی است که می خواهد از همان ابتدای کار راه خود را برود و با جسارت به سمت خواسته اش هدف بردارد. او با ارزان ترین و کوچک ترین مواد خام دست به ساخت فیلمی احترام برانگیز و شریف می زند که بعنوان فیلم اول یک فیلمساز فیلمی دوست داشتنی و مبتکرانه است. فیلمی که برخلاف ظاهر ساده و به دور از حاشیه اش بسیار کارشده و عمیق است.

نظرات

  • نظرات پس از تایید مدیریت نمایش داده خواهند شد.
  • لطفا نظرات خود را بصورت فارسی تایپ کنید.
منتشر شده : ۰ در حال بررسی : 0