شما اینجا هستید : خانه  »  دانلود فیلمدانلود فیلم ایرانی   »   دانلود فیلم ایرانی شب بخیر فرمانده

دانلود فیلم ایرانی شب بخیر فرمانده

دانلود فیلم ایرانی شب بخیر فرمانده

دانلود فیلم ایرانی شب بخیر فرمانده با لینک مستقیم

(در صورت نارضایتی صاحب اثر لینک دانلود حذف می شود)

دانلود فیلم ایرانی شب بخیر فرمانده

نام فیلم : شب بخیر فرمانده
ژانر :دفاع مقدس ، ،
کارگردان : انسیه شاه حسینی
نویسنده : انسیه شاه حسینی
بازیگران : لادن مستوفی ,محمد مختاری ,عصمت رضاپور ,محمود قادسی , , , ,
محصول کشور : ایران
سال تولید : ۱۳۸۴
زبان : فارسی
کیفیت : متوسط
خلاصه داستان :یک خبرنگار جنگی در هنگام عملیات از بقیه جدا افتاده، راه را گم می کند. عدم شناخت او از منطقه و وضعیت بد جوی وی را با مشکلات و شرایط خاصی رو به رو می کند. که این خود آغاز ماجراست.

سینمای دفاع مقدس، پس از سال ها رکود که نتیجه غفلت مسئولان، دوری فیلمسازان از این ژانر و تغییر شرایط اجتماعی و ذائقه فرهنگی جمعی بود، اینک در پی یافتن مسیرهایی جدید برای عرض اندام و خودنمایی دوباره است.
سینمای دفاع مقدس، پس از گذر از فضای کاذب فرهنگی که طی حدود یک دهه اخیر گذشت، وارد دوره بازسازی و تولد دوباره شده است. بی شک در این هنگامه بازیابی سینمای ملی و بازگشت به هویت، توجه به سینمای دفاع مقدس که ملی ترین و جذاب ترین گونه سینمایی در ایران است، تاثیری حیاتی دارد. هرچند در این مسیر، عده ای با سوءاستفاده از شرایط جدید و به بهانه نوگرایی و ساختارشکنی، به دنبال تخریب فرهنگ دفاع و جهاد در راه خدا هستند؛ اما با نادیده گرفتن این تعداد، سایر آثار، حاکم شدن هوایی تازه بر این سینما را نوید می دهند. «شب بخیر فرمانده»، یکی از این آثار است.
انسیه شاه حسینی، کارگردان این فیلم، از فعالین عرصه فرهنگی انقلاب اسلامی در دو دهه گذشته بوده است. وی پیش از این فیلمنامه فیلم هایی چون آب را گل نکنید، دل نمک، مجروح جنگی و… را نوشته. همچنین چند فیلم مستند را تولید کرده است. شاه حسینی همچنین رمان «توپ چنار» را در کارنامه هنری خود ثبت کرده است. «شب بخیر فرمانده» دومین فیلم بلند او پس از «غروب شد بیا» است.

«شب بخیر فرمانده» تجربه ای نو در عرصه سینمای دفاع مقدس است که می توان آن را در امتداد سینمای حقیقت گرای جنگی دانست. سینمایی که بیش از هرچیز به دنبال به تصویرکشیدن حقایق ناب رقم خورده در طول هشت سال دفاع مقدس و باز نمود جنبه های انسانی و عرفانی آن است.
بنابراین نمی توان و نباید انتظار تماشای صحنه های عظیم جنگی نظیر انفجارهای مهیب، حرکات اکشن، درگیری های پرابهت، تسلیحات گوناگون و… را داشت. به جز سکانس آغازین و برخی صحنه های در خلال فیلم، تصویری از «جنگ» به مفهوم کلاسیک آن دیده نمی شود. هرچند، حتی همین چند صحنه مختصر هم دقیق و سنجیده بازآفریده شده اند. محور اصلی «شب بخیر فرمانده»، «زندگی» است. تولد دوباره در میان تلی از جنازه و مرده خون آلود، زندگی در سایه جنگ و سرانجام عشق. به همین دلیل به مضمونی فراتر از جنگ می رسد.
«شب بخیر فرمانده» فیلمی ساده و روان و به دور از پیچیدگی های روایی و تکنیکی است و مخاطب به راحتی می تواند با آن ارتباط برقرار کند. در همان حال که روایت فیلم به خرق واقعیات پرداخته، اما به راحتی باور می شود و سکانس یا نمایی از فیلم نیست که دروغ بگوید یا اغراق نماید. ذکر این نکته نیز الزامی است که روایت این فیلم، برگرفته از تجربیات کارگردان آن است که در سال های جنگ تحمیلی، به عنوان خبرنگار در جبهه حضور پیدا کرد. نگاه انسانی این فیلم، در محدوده مرزی قرار نمی گیرد و مخاطب آن تمام مردم جهان هستند.

سینما، بیش از هر هنر دیگری افشاگر بخشی از باطن خالق اثر است. به همین دلیل است که «شب بخیر فرمانده» نیز فیلمی زنانه است. علاوه بر اینکه به حضور و نقش زن در دفاع و جهاد می پردازد، آن را از چشم زن می نگرد. از همین رو است که فیلم حتی در خشونت آمیزترین و مرگ بارترین صحنه هایش، حس برانگیز و شاعرانه است. بخشی از بار فیلم بر دوش جنبه های عاطفی آن است.
حضور زن در فیلم، به جز ابعاد هنری و روایی، ترجمانی معنایی به فیلم بخشیده است. زن هم نمادی از وطن است و هم نشانه ای از صلح طلبی و انسان دوستی. همان طور که در فرهنگ ایرانی و اسلامی، و به خصوص معرفت شیعی، زن جایگاهی ویژه و ستایش برانگیز دارد. به همین دلیل، «شب بخیر فرمانده» بی آنکه روی به کذب حقایق راستین دفاع مقدس و خدشه وارد آوردن بر ارزش های آن بیاورد، پیامی صلح طلبانه و جهانی را در بر دارد.

اما چرا این فیلم، با تمام این ویژگی های برتر و منحصر به فرد، نتوانسته جایگاهی در خورشأن خود، در سینمای ایران بیابد؟ کجای کار می لنگد؟
فیلمنامه «شب بخیر فرمانده» براساس تم تحول نوشته شده است. روایت زنی که با هدف مرگ پا در جبهه می گذارد. یک مرگ افتخارآمیز و غرورانگیز. اما فضا، آدم ها و اتفاقات آنجا، تأثیری بر او می گذارند که نگاهش متحول می شود. سکانس گفت وگوی زن با فرمانده را می توان مرکز و چکیده فیلم دانست که همه چیز در آن بیان می شود. آنجا که زن به فرمانده می گوید که به بهانه عکاسی به جبهه آمده، اما هدف اصلی اش خودکشی بوده است. خودکشی ای که ناشی از یک عقده فرو خورده و سیلی نزده است و این مرگ در جنگ، ثابت می کند که او تو سری خور نبوده است. اما نشد؛ چون چهره واقعی مرگ را در آنجا می بیند و تصمیمش عوض می شود.
البته انعکاس این تحول در فیلم به خوبی به نمایش در نمی آید. چون نه پوچی و سرخوردگی زن را در ابتدا نمی بینیم و نه تحول اتفاق افتاده را، به شکلی ملموس درک نمی کنیم. آنچنان که اگر مخاطبی، خود دچار حالتی مشابه قهرمان فیلم بود. پس با استغراق در فیلم، همراهی با شخصیت ها و دیدن و درک کردن فیلم، به شهودی درونی برسد و خود نیز، مانند زن متحول شود، یا حداقل تحول را درک کند.
ضمن اینکه، رسم بر این است که در فیلم هایی با محور تحول، این اتفاق در پایان فیلم و پس از گذر از مراحل مختلف بیافتد. اما در «شب بخیر فرمانده» زن، در همان ابتدای فیلم متحول می شود و ادامه فیلم، فقط موجب تشدید این حال می گردد.

در ادامه فیلم، پای قهرمان داستان به عشیره ای عرب باز می شود. زندگی یک عشیره، آن هم در دل جنگ، موضوع بسیار زیبا و مهمی است. اما نسبت این بخش از فیلم با مضمون اصلی فیلم چندان مشخص نیست. پس به تصویرکشیدن این قسمت فیلم که به معرفی آداب و رسوم عشایر عرب جنوب غربی ایران و جشن ها و عزاداری آن ها می پردازد، موضوعی مرد شناسانه است که خود می توانست تبدیل به فیلم مستقل خوبی شود.در غیر این صورت و به دلیل خلق موقعیتی جذاب و ساختارشکنانه- موقعیت نامتعارف قرارگرفتن زن در جنگ- و همچنین خلق صحنه های زیبا با میزانسن و دکوپاژه دقیق، می توانست «شب بخیر فرمانده» را تبدیل به اثری جاودان و بزرگ کند

بعد از تحریر: «شب بخیر فرمانده» پس از حدود دو ماه نمایش «سینماها» کمتر از ۱۵میلیون تومان فروخت. این در حالی است که این فیلم در جشنواره های خارجی با استقبال خوبی روبرو شد. جایزه بهترین بازیگر زن در جشنواره اوراسیای قزاقستان، جایزه مردمی در جشنواره فوکوئوکای ژاپن، جایزه ویژه جشنواره سوئیس به دلیل نگاه انسان دوستانه به جنگ، جایزه منتخب تماشاگران در جشنواره وزول فرانسه، جایزه بهترین فیلم آسیایی در فستیوال لندن و… از جمله موفقیت های این فیلم دفاع مقدس بوده است.
این تضاد، اگر چه به دلیل همان نگاه انسانی که فطرت تمام مردم جهان را به دفاع مقدس فرا می خواند است، که اشاره شد اما این سؤال پیش می آید که تا چه زمانی باید شاهد معارضه فیلم هایی این چنین، با ذائقه مخاطب ایرانی باشیم؟

نظرات

  • نظرات پس از تایید مدیریت نمایش داده خواهند شد.
  • لطفا نظرات خود را بصورت فارسی تایپ کنید.
منتشر شده : ۰ در حال بررسی : 0