دانلود فیلم ماما میا
دانلود فیلم ماما میا
دانلود فیلم Mamma Mia با دوبله فارسی و لینک مستقیم
دوبله فارسی + سانسور و بازبینی شده
بزودی
نام فیلم : ماما میا
ژانر :کمدی ،موزیکال ،عاشقانه
کارگردان : اول پارکر
نویسنده : ریچارد کورتیس
بازیگران : مریل استریپ ,لیلی جیمز ,آماندا سایفرد ,پیرس برازنان ,کریستین برنسکی ,کالین فرث ,استلان اسکارشگورد ,جولی والترز
محصول کشور : آمریکا
سال تولید : ۲۰۱۸
زبان : دوبله فارسی
کیفیت : بالا
خلاصه داستان :فیلم Here We Go Again در واقع دومین قسمت از مجموعه “Mamma Mia! ” و ادامه همان قسمت قبلی است که ۱۰ سال پیش از این یعنی در سال ۲۰۰۸ اگران شد. ماجراهای این داستان در ۵ سال پس از ماجرای های بخش اول روایت می شود یعنی از زمانی که سوفی (با بازی آماندا سایفرید) باردار شده و املاک مادرش در جزیره را اداره میکند. او برای اطلاع از هویت پدر واقعی خود مشغول واکاوی زندگی مادر (با بازی مریل استریپ) میشود…
نخستین قسمت از فیلم موزیکال « ماما میا! » با بازی ستارگان هالیوود اثری سرخوش و رنگارنگ بود که با آهنگ های نوستالژیک گروه ” آبا ” طرفداران بسیاری را به سینما کشاند. داستان فیلم نیز برگرفته از قطعه معروف گروه موسیقی ” آبا ” تحت عنوان « ماما میا! » بود که آن شعر، کلیات فیلمنامه قسمت نخست را تشکیل می داد. در جریان ساخت آن فیلم نیز ترانه های معروف این گروه از جمله « SOS » بازخوانی شد که نتیجه البته که خیلی امیدوار کننده نبود اما به اندازه کافی سرگرم کننده بود که کسی خیلی توجهی به ایرادات فیلم نداشته باشد. حالا پس از گذشت ۱۰ سال قسمت دوم این اثر منتشر شده است و آمده که « دوباره شروع شود »
داستان فیلم ۵ سال پس از اتفاقات قسمت نخست رخ می دهد. در این قسمت سوفی ( آماندا سیفرید ) پس از مرگ مادرش دونا ( مریل استریپ ) تصمیم می گیرد دوباره رستوران یونانی که مادرش اداره می کرد را باز کند. در عین حال ما به گذشته و سال ۱۹۷۹ می رویم. زمانی که دونا ( اینبار با بازی لیلی جیمز ) به تازگی از کالج فارغ التحصیل شده و ارتباطی را با هری ( هیو اسکاینر ) ، بیل ( جاش دیلان ) و سم ( جرمی اروین ) را آغاز کرده که…
ساختن یک دنباله برای « ماما میا! » یکی از عجیب ترین و بی اهمیت تصمیماتی بود که می شد در صنعت فیلمسازی گرفت. اینکه در قسمت نخست نویسندگان موفق شده بودند از متن یکی از شعرهای گروه ” آبا ” یک فیلمنامه خلق کرده و اثر را با حضور ستاره های مشهوری روانه سینما کنند به اندازه کافی ایده ترسناک و ریسک پذیری بود که البته به سرانجام رسید و فروش قابل توجهی نصیب سازندگان شد. اما ساخت یک فیلم دیگر براساس الگوی قسمت نخست، تصمیم به مراتب عجیب تری بوده که نتیجه آن اینبار به خود داستان کشیده شده یعنی جایی که تمام آنچه که در تصویر نقش بسته تکرار اتفاقاتی است که در قسمت نخست شاهد آن بوده ایم.
در این قسمت نیز مطابق انتظار قطعاتی از ” آبا ” با حضور بازیگران جوان تر اجرا شده و البته برای خالی نماندن عریضه، چند قطعه بسیار مشهور این گروه که در قسمت نخست اجرا شده بود در اینجا نیز بار دیگر بازخوانی شده اند تا حوصله تماشاگر خیلی سر نرود! کلیت داستان نیز درباره زندگی گذشته دونا است که اینبار لیلی جیمز در نقش جوانی او ظاهر شده است. شاید بتوان گفت که یکی از دلایل موفقیت قسمت نخست « ماما میاً » حضور ستارگان پرتعداد فیلم بود که در کنار یکدیگر دقایق جالبی را سپری می کردند و مخصوصاً تقابل پیرس برازنان و مریل استریپ با اجرای فاجعه بار آهنگ « SOS » یکی از لحظات جالب فیلم به شمار می رفت! اما در قسمت دوم علی رغم اینکه ستارگان قسمت نخست به جز مریل استریپ ( البته برای دقایقی در فیلم بازی کرده ) حضور دارند، اما اینبار هیچ نکته جالب توجهی در فیلم به چشم نمی خورد که بتوان به آن اشاره کرد و از دیدن آن لذت برد.
« دوباره شروع شد » دقیقاً همان فرمولی را به کار می گیرد که در قسمت نخست شاهد آن بوده ایم با این توضیح که اینبار بازیگران جوان تر اجرای برخی لحظات موزیکال اثر را عهده دار بوده اند و البته باید گفت که در مقایسه با همکاران مسن شان به مراتب وضعیت بهتری داشته اند! اجرای آنان قابل قبول تر و دقیق تر از کسانی مانند پیرس برازنان است که با اجرای آهنگ « SOS » در قسمت قبل لحظات به همگان این نکته را اثبات نمود که خوانندگی می تواند کار هرکسی باشد به شرط آنکه اراده لازم را داشته باشد.
در مجموع باید هنگام تماشای « ماما میا! : دوباره شروع شد » منطقی بود. این فیلم ابداً اثری نیست که در هنگام تماشای بتوان بر روی محتوای آن تمرکز کرد و جزئیات سینمایی در آن یافت. « دوباره شروع شد » یک اثر تماماً تابستانی است که برای بسیاری از تماشاگرانی که به دنبال شادی هستند ساخته شده و به همین جهت هم در ساخت قسمت دوم شادی و شور و لحظات موسیقی محور بیشتری به چشم می خورد که در نهایت همگی آنها قرار است به این پیام کلی ختم شود که در کنار یکدیگر لحظات خوشحالی را سپری نمائیم و در این میان از نوستالژی های گروه ” آبا ” غافل نشویم که هنوز هم می توانند شادی آفرین باشند
از همان سال ۲۰۰۸ که فیلم سینمایی «ماما، میا» با بودجهای ۵۲ میلیون دلاری به فروشی عظیم و ۶۱۵ میلیون دلاری نایل آمد، مشخص و قطعی بود که استودیوی سازنده آن دست به ساخت قسمت دوم آن نیز میزند و چنان قسمتی، دوهفتهای است که اکران شده و در جمع ۵ فیلم پرفروش جهان در بسیاری از کشورها قرار دارد و نواهای قدیمی ولی پر طرفدار فیلم بر میزان محبوبیت آن افزوده است.
همچون فیلم نخست قسمت دوم نیز که نام جنبی و کاملکننده «حالا دوباره به حرکت در میآییم» را هم یدک میکشد، کاملاً بر پایه ترانهها و آهنگهای گروه موسیقی عامه پسند سالهای ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۲ سوئد یعنی «آبا» بنا نهاده شده و نواهای آنان بکرات در طول فیلم پخش یا توسط بازیگران مشهور فیلم بازخوانی میشود.
فیلم اول زمانی ساخته شد که نمایش «ماما، میا» برپایه آهنگهای «آبا» با توفیق فراوان ابتدا در وستاند لندن و سپس برادوی امریکا به صحنه رفت و منبع الهام سازندگان آن فیلم شد و با اینکه چنان پشتوانه قدرتمندی داشت و نوستالژی گذشته و بخصوص ترانههای ماندگار دهه ۱۹۷۰ میتوانست یک عامل موفقیتساز برای آن فیلم نیز بهحساب آید، توفیق شگرف آن سازندگان فیلم را شگفتزده کرد و امروز نه ساخت قسمت دوم بلکه تأخیر ۱۰ ساله در عرضه آن است که اسباب تعجب میشود.
در قسمت اول حضور موفقیتآمیز مریل استریپ در یک کار موزیکال و راحتی او در آوازخوانی بهرغم پیشینه پر توفیقی که در این زمینه و در کارهایی مانند «کارتپستالهایی از لبه» (۱۹۹۰) داشت، از مسائل حیرتبرانگیز و نکات بشدت خبرساز فیلم تلقی شد و با اینکه برخی نامداران دیگر فیلم که پییرس براسنان، کالین فرت و استلان اسکارزگارد را هم در بر میگرفت، برخلاف استریپ در آوازخوانی نمرهای بسیار ضعیف و در حد مردودی مطلق گرفتند اما روح شاد و فضای سرشار از نوا و تحرک فیلم، «ماما، میا» را به یکی از پدیدههای سال سینما تبدیل کرد.
این فیلم بیش از همه به استریپ کمک کرد تا یک بار دیگر ثابت کند کار و تخصصی در هنر سینما وجود ندارد که قادر به انجامش نباشد و به فیلیدا لوید نیز بهعنوان کارگردان زن این فیلم یاری رساند تا در یک هالیوود دچار تبعیضنژادی شدید و تضییعکننده حق زنان- لااقل در شاخههای سناریونویسی و کارگردانی- سربرآورد و چنان موفق جلوه کند که حتی استودیوهای دارای نگرشهای منفی به فیلمسازان زن درهای خود را هرچه بیشتر به روی آنها بگشایند و بیش از پیش پروژههای سخت و خطیر خود را به آنها ارائه کنند.
مدیون «Abba»
با این حال «ماما، میا» چه در قسمت اول خود که روابط خانوادگی و دوستانه چند زن و اوصاف نهچندان موفق مردان مرتبط با آنها را به نمایش گذاشت و چه قسمت دوم آن که همان فضا را پساز گذشت یک دهه و بعداز بروز تغییراتی اندک در شرایط آنها خلق میکند، ابتدا و در درجه اول مدیون و محصول فضای خاص و شیرینی هستند که گروه موسیقایی «آبا» خلق کرده و بیش از ۳۵ سال بعد از انحلال آن گروه هنوز پابرجاست و هر سال طرفداران تازه و بیشتری مییابد و حتی امریکا که در اوج شهرت و جولان آبا در صحنه موسیقی اروپا نسبت به آنها کم اعتنا بود و فقط یک کار آنان را به سال ۱۹۷۷ در صدر آثار پرفروش هفتگی موسیقی خود قرار داد، اینک با نمایش موزیکال و فیلمهای دوگانه «ماما، میا» بیشاز همیشه به تحسینکننده آنان تبدیل شده و پروازی چشمگیر در آسمان آرزوها را برپایه ترانههای کوتاه و راحت و موسیقیهای عامهپسند آنان تجربه میکند و از آن هم سیر نمیشود.
با این اوصاف سؤال روز جوامع هنری در امریکای شمالی این است که آن گروه متشکل از دو موسیقی ساز مرد و دو خواننده زن سوئدی در بطن کارهای خود، چه داشت که تا این حد ماندگار شده و این پرسش حتی پرطنینتر از این سؤال ضروریتر و جالبتر است که چرا اعضای چهارگانه گروه که هنوز در قید حیاتاند، در ۳۶ سالی که از قطع و اتمام کارهای گروهی آنها میگذرد، به صدها و صدها پیشنهاد نجومی سرمایهداران برای بازگشت به صحنه و از سرگیری فعالیتهایشان و حتی اجرای کنسرتهای گاه بهگاه، همیشه نه گفتهاند و البته از همین طریق تبدیل به نوستالژی سازان بزرگتر و افسانههایی پردوامتر شدهاند.
از قدیمیها تا تازهواردها
آنچه قطعی مینماید، این است که بسیاری از بازیگران فیلم نخست که پیشتر هم نامشان آمد و همچنین آماندا سیفرید، کریستین بارانسکی، جولی والترز و دومینیک کوپر در فیلم دوم نیز مشاهده میشوند و چند چهره جدید و سرشناس نیز به فیلم دوم پیوستهاند که لیلی جیمز از عمدهترین آنها است و نقش جوانیهای کاراکتر مریل استریپ را بازی میکند و «شر» خواننده و هنرپیشه قدیمی زن امریکایی هم که سابقه فعالیتهایش به بیش از ۶۰سال میرسد، در نسخه کنونی حاضر است و «اول پارکر» که سناریست فیلمهای دوگانه و موفق «بهترین هتل فوقالعاده ماریگولد» بوده، هم فیلمنامه این کار تازه را نگاشته و هم وظایف کارگردانی را انجام داده است.
فضای بسیار شاد این فیلم که تکرارکننده حال و هوای فیلم نخست است، از دلایل اصلی توفیق آن به شمار میآید و وقتی آواز پشت آواز میآید و در سایه هر یک پیام رسانیهای لازم صورت میگیرد و هر یک گوشهای از داستان را در گوش بینندگان ترنم میکنند، نمیتوان تسلیم این موج خوش نوا نشد و این شاید شادمانهترین موزیکال سالهای معاصر باشد که ساده و بدیهی بودن قصهاش را با روحیات خوش و اتفاقات شیرین جبران میکند که فقط شور جاری در آواهای «آبا» میتواند پایهگذار آنها و شروعکننده کل ماجراها باشد.
جیماور رئیس بخش توزیع کمپانی یونیورسال میگوید: عکسالعمل تماشاگران نسبت به فیلم فعلی فوقالعاده و حتی بیشتر از کار نخست بوده و ما به وضوح و در تمامی ۱۰ روز نخست پخش فیلم حس کردیم چه انتظار عظیم و توقع فراوانی در ارتباط با این فیلم وجود داشته و چطور عدهای برای ادامه یافتن اتفاقات بدوی اما رؤیایی فیلم نخست لحظهشماری میکردهاند. من فکر میکنم پیام و دستاورد اصلی این فیلم روحیه مثبت و پیام حسن نیتی باشد که هر جامعه انسانیای در جایجای کره خاکی محتاج آن است
.
نظرات